rss Tuumaamo

Akavan asiantuntijat pohtivat ajankohtaisia asioita, muun muassa työelämää, koulutusta ynnä muita Akavalle ja akavalaisille tärkeitä teemoja. Välillä kirjoittajavieraitakin. Blogin pikaosoite on www.akava.fi/tuumamo, rss-syötteen osoite on www.akava.fi/rss/tuumaamo
11.9.2017 10.15

Miksi monimutkaista asiaa ei voisi ratkaista helposti: case opiskelijavalinnat

Ida Mielityinen

Lukuisat Suomen hallitukset ovat päättäneet kehittää korkeakoulujen opiskelijavalintoja, pidentää niiden avulla työuria ja nopeuttaa siirtymistä opinpolulla toiselta asteelta eteenpäin. Talousviisaat ehtivät ehdottaa Suomeenkin valintakokeista luopumista, mutta kuten artikkeli Ranskan valintajärjestelmästä osoittaa, oikotietä onneen ei ole.

Uutterista yrityksistä huolimatta monille kertyy välivuosia lukion jälkeen, korkeakoulujen ovien ulkopuolelle jää tuhansia. Samalla osa ottaa vastaan jo toista tai useampaa paikkaa. Kukaan ei itse asiassa tiedä, minkä verran karsintaa todella tapahtuu vai hoidammeko homman vaan loputtoman tehottomasti. Joka tapauksessa nelikymppisiä ei ole pelkän lukiotutkinnon varassa enää montaa prosenttia, joten korkeakoulutamme loppujen lopuksi kuitenkin lähes koko lukioikäluokan.

Ongelman ydin on sen monitahoisuus.

Jokaiselle alalle ja korkeakoululle on tärkeää valita opiskelijansa, mikä on korkeakoulujen autonomian yksi kulmakivi. Hakijoita ei haluta laittaa järjestykseen vain ylioppilastutkinnon arvosanojen perusteella, useasta eri syystä. Hakijoiden soveltuvuutta halutaan testata, tai ylioppilastutkinnon ei katsota antavan riittävää tai soveltuvaa tietoa valintaa varten. Lisäksi on muistettava ammatillisen koulutuksen kautta erityisesti ammattikorkeakouluihin tulevat.

Osa aloista vetää puoleensa enemmän kuin toiset. Moni hakija on valmis odottamaan, että pääsisi haluamalleen alalle. Odotteluaika olisi hyvä käyttää yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta järkevästi. Tähän Akava ehdottaa yhdeksi ratkaisuksi avoimeen korkeakoulutukseen perustuvien ohjelmien perustamista. Ne tarjoaisivat mahdollisuuden kokeilla eri oppiaineita sekä tarjottaisiin ohjausta ja mahdollisuuksia verkostoitumiseen. Koulutus ei johtaisi automaattisesti tutkintoon, mutta opiskeluote pysyisi yllä ja omin ala löytyisi ehkä nopeammin.

Osa koulutusaloista on ”halpoja” ja osa hyvin ”kalliita”. Osassa työllisyys on hyvä, toisilla aloilla työpaikat ovat kiven alla. Rahaa vaadittaisiin monien ongelmien korjaamiseen. Olisiko myöskään vastuullista kouluttaa paljon ihmisiä aloille, joilla työllistyminen on hankalaa, vaikka ala olisi haluttu tai ”halpa” korkeakouluille? Mikäli taas päättäisimme kouluttaa korkeasti ihmisiä välittämättä työelämän tarpeista, monen asian pitäisi olla toisin. jokaisen tutkinnon tulisi tuottaa erittäin hyvät yleiset työelämävalmiudet ja työantajien olisi otettava järjestelmällinen vastuu työpaikoilla tapahtuvasta koulutuksesta. Asenteet eivät meillä suosi edelleenkään brittimallia, jossa humanisti on oikein sopiva markkinoinnin ja pankkialan tehtäviin.  

Asiantuntijoiden urapolkujen näkökulmasta opiskelijavalinnat näyttäytyvät monin paikoin hölmöläisten hommana. Töitä päädytään tekemään sikinsokin erilaisilla koulutuksilla, moninaisiin tehtäviin. Tiettyä kelpoisuutta vaativat työt ovat työmarkkinoilla harvinaisempia. Tämä tarkastelutapa unohtuu jatkuvasti valintoja kehitettäessä. Korkeakoulujärjestelmämme on edelleen viritetty pääosin nuorten kouluttamiseen ja yliopistot myös pitkälle tutkimuksen intresseistä. Meillä on kuitenkin työelämässä valtava määrä lisä- ja täydennyskoulutusta tarvitsevia. He hakevat osuvamman koulutuksen puutteessa apua tutkintoon johtavasta koulutuksesta. Opiskelijavalintakeskustelussa ei saa unohtaa työelämässä olevien tarpeita kouluttautua lisää ja/tai uudelleen.   

Joka tapauksessa on selvää, että opiskelijavalinnat eivät ole vain korkeakoulujen asia. Siksi on oikein ja välttämätöntä tehdä kansallista kehittämistyötä, jonka on perustuttava laadukkaaseen tutkimukseen ja arviointiin. Korkeakoulut voivat yhä lisätä valintayhteistyötä ja yhteisvalintoja. Samoin ne voivat helpottaa korkeakoulun sisäistä liikkuvuutta aineesta toiseen opintojen aikana esimerkiksi laajempien sisäänottoväylien avulla. Tiedon, neuvonnan ja ohjauksen tarve säilyy aina!  


Ida Mielityinen_verkkokäyttö

  • Ida Mielityinen, asiantuntija

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje