Uutisia liitoista -arkisto

15.9.2017 11.09

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia: Huomioita valinnanvapauslain uudelleen valmisteluun

Valinnanvapauden tulee rajoittua sosiaalihuollon osalta vain sosiaalihuoltolain 6§ mukaiseen neuvontaan ja ohjaukseen sekä päihde- ja mielenterveystyön ohjaukseen ja neuvontaan.


Sosiaalihuoltolaissa on täsmennettävä se, että sosiaalihuollon ja sosiaalipalvelujen ohjausta ja neuvontaa voi antaa vain sosiaalihuollon ammattihenkilölaissa (817/2015) määritellyt laillistetut ammattihenkilöt, sillä vain ammattitaitoinen ohjaus- ja neuvonta voi tuottaa sitä tehokkuutta, kustannussäästöjä ja palveluintegraatiota, jota uudistuksella haetaan.
 
Kestävän ja toimivan valinnanvapausmallin ja lainsäädännön rakentamisen tueksi tarvitaan pilotointia, niistä kerättävää tutkimustietoa sekä henkilöstön kuulemista.

Uudistuksen vaikutusten arviointiin ja kehittämiseen tulee ottaa vahvasti mukaan palveluja toteuttava henkilöstö, joka näkee uudistusten vaikutukset asiakasrajapinnassa sekä yhteiskunnallisesti. Tarvitaan tietoa siitä, mitä vaikutuksia valinnanvapaudella on julkisten palveluiden mahdollisuuksiin turvata kansalaisten perustuslain takaamat palvelut sekä viimesijainen apu kaikkialla maassa. Valinnanvapauden vaikutuksia myös henkilöstön työmarkkina-asemaan ja työsuhteen ehtoihin tulee tarkastella.

Valinnanvapauden käyttöönoton kanssa ei tule kiirehtiä.

Se tulee nähdä pitkäjänteisenä muutosprosessina, jolle ei voi asettaa valmistumisaikaa. Valmistelu ja vaikutusten arviointi on tehtävä huolella ja toteutusta vaiheistettava. Vaiheistamalla mallin korjaaminen tarvittaessa on helpompaa.
 
Julkisia hallintotehtäviä ei tule antaa muulle toimijalle kuin viranomaiselle ja palveluntuottajien ehtoja on täsmennettävä.

Sote-keskuksen mahdollisuus palvelutuotannon edelleen siirtämiseen on rajattava koskemaan vain täydentävää, tosiasiallista palvelutuotantoa.

Lakisääteisiä palveluntuottajalle asetettavia ehtoja tulee täsmentää laatua, palvelutuotannon voimavaroja ja palvelujen saatavuutta sekä palveluketjuja ja palvelujen yhteensovittamista koskevilla vaatimuksilla. Lisäksi palveluntuottajille on asetettava ehtoja henkilöstömitoituksista sekä henkilöstön osaamisesta potilas- ja asiakasturvallisuuden varmistamiseksi ja laadun takaamiseksi. Lakisääteisten ehtojen tulee kokea kaikkia palveluntuottajia. Palvelutuottajien rekisteröinnin tulee perustua viranomaisten ennakkotarkastukseen.

Maakunnan ei tule yhtiöittää omaa palvelutuotantoaan, asiakassetelin käyttökohteet rajattava ja henkilökohtaisen budjetin käyttöönotossa edettävä vaiheittain.

Kilpailuneutraliteetin varmistamiseksi riittää, että valinnanvapauden piirissä olevat sote-keskukset muodostavat tilinpidollisesti oman tulosyksikön.

Maakunnalle on taattava itsehallinnollinen harkintavalta palveluiden järjestämistapaan. Asiakassetelin käytölle ei tule laissa asettaa vähimmäistasoa eikä maakunnalle tule myöskään säätää velvoitteita kilpailun avaamiseen. Asiakassetelin käyttökohteet on rajattava selkeästi tosiasialliseen palvelutoimintaan. Henkilökohtaisen budjetin käyttöönotossa on edettävä vaiheittain. Päätöksenteko henkilökohtaiseesta budjetista tulee määritellä sosiaalihuollon laillistetun ammattihenkilön tehtäväksi.

Lapsi- ja perhepalvelut (mm. neuvola, kasvatus- ja perheneuvolat, perhetyö, lastensuojelu) on koottava perhekeskus -mallin mukaisesti maakunnan tuotantovastuulle.

Maakunnalle tulee säätää velvollisuus yhteistyössä kunnan kanssa huolehtia siitä, että lapsi- ja perhepalveluista muodostuu toimiva ja yhtenäinen kokonaisuus.
 
Rahoituksen oltava kestävää.

Valtion tulee vastata rajatun valinnanvapauden piirissä olevien palveluiden rahoittamisesta maksamalla tuottajille lakiin perustuvien ehtojen mukaisia korvauksia. Maakunnan tuotantovastuulla olevien lakisääteisten sosiaali- ja terveyspalveluiden rahoitus tulee kattaa valtionosuudella, asiakkaille kohtuullisilla asiakasmaksuilla ja maakunnan keräämällä sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämiseen korvamerkityllä verolla. Verotusoikeiden turvin maakunnalla on mahdollisuus kehittää palveluitaan ja tuotantorakennettaan alueellisia tarpeitaan vastaavaksi.

Asiakasmaksuperusteita tulee yhdenmukaistaa, eivätkä maksut saa synnyttää asiakkaille tarvetta toimeentulotukeen tai mahdollisen omaisuuden realisoimiseen. Myös maakuntien valmisteluun on turvattava riittävä rahoitus. Tavoitteet kustannusten hillitsemisestä eivät saa johtaa henkilöstöresurssien leikkaamiseen eikä palvelussuhteen ehtojen heikentämiseen.

Sote- ja alueuudistuksen asiantuntijat Talentiassa:
Puheenjohtaja Tero Ristimäki, p. 040 583 2657, tero.ristimaki@talentia.fi
Erityisasiantuntija Marjo Katajisto, p. 09 3158 6020, marjo.katajisto@talentia.fi
     


Palaa otsikoihin



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje